ASSALAMUALAIKUM?HELLO?Welcome To Our Blog.Lets Learn and Understand about Commerce World

Wednesday 13 February 2013

Latar Belakang bank di Malaysia


BANK RAKYAT


LOGO SEKARANG
LOGO KORPORAT PERTAMA BANK RAKYAT

LATAR BELAKANG: Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Jawi: بڠك كرجاسام رعيت مليسيا برحد) atau Bank Rakyat (Jawi: بڠك رعيت) ialah sebuah bank Malaysia yang ditubuhkan pada bulan September 1954 di bawah Ordinan Koperasi 1948, berikutan perkembangan gerakan koperasi di negara ini. Bank Rakyat dikawalselia oleh Bank Negara Malaysia (BNM) melalui Akta Institusi Kewangan Pembangunan (DAFIA 2002) dan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi. Bank Rakyat menawarkan produk dan perkhidmatan Perbankan Islam kepada anggota dan juga bukan anggota melalui 134 cawangan, lebih78 mesin ATM luar premis, 12 Kedai Ar-Rahnu X'Change dan 7 Pusat Perbankan Elektronik di seluruh Malaysia.
SEJARAH:Dengan perkembangan yang pesat ini, keputusan telah dibuat untuk menubuhkan bank masing-masing yang dikenali sebagai Bank Persatuan dengan tujuan untuk memenuhi keperluan kewangan anggota-anggota.
Pada 28 September 1954, 11 daripada bank persatuan tersebut bersetuju untuk bergabung dan membentuk Bank Agong (Apex Bank). Dalam tahun1967, Bank Kerjasama Malaysia Berhad menggantikan Bank Agong dan keahliannya dibuka untuk individu, selain daripada koperasi. Seterusnya, penubuhan anak-anak syarikat juga dibenarkan. Pada 6 Januari 1973, namanya ditukar menjadi Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad atau lebih dikenali sebagai Bank Rakyat.
Satu akta khas telah diwujudkan untuk melincinkan pentadbiran Bank Rakyat, iaitu Akta Bank Kerjasama Rakyat (M) Berhad (Peruntukan Khas) 1978 (Akta 202) yang membolehkan Bank Rakyat menawarkan pembiayaan kepada mereka yang bukan ahli.
Pada tahun 1986, Tabung Simpanan Nuri untuk kanak-kanak telah diperkenalkan.
Pada tahun 1989, Bank Rakyat telah diletakkan terus di bawah Kementerian Tanah & Pembangunan Koperasi dan Kementerian Kewangan.
Pada tahun 1994[1], Bank Rakyat menukar konsep perbankan komersial kepada perbankan Islam. Sehingga 31 Disember 2007, Bank Rakyat memiliki aset berjumlah RM34.9 bilion, yang mewakili kira-kira 70 peratus jumlah aset keseluruhan koperasi di negara ini




AFFIN BANK


LATAR BELAKANG: Affin Bank memulakan operasinya pada bulan Januari 2001 selepas berlakunya pengabungan di antara 2 bank iaitu Perwira Affin Bank Berhad dan BSN Commercial (M) Berhad pada bulan Ogos 2000. Pada bulan Jun 2005, ia bergabung pula dengan Affin-ACF Finance Berhad. Setakat ini bank ini mempunyai 82 buah cawangan seluruh negara.
Bangunan Ibu Pejabat yang dipanggil Menara Affin terletak di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.


SEJARAH : Affin Islamic Bank merupakan subsidiari kepada Affin Bank. Ditubuhkan pada 1 April 2006, bank yang menjalankan perbankan islam sepenuhnya ini menawarkan produk dan khidmat untuk perbankan Pengguna dan Enterprise.





BANK MUAMALAT



LATAR BELAKANG :Bank Muamalat Malaysia Berhad (Jawi: بڠك معاملة مليسيا برحد) adalah bank kedua yang menawarkan perbankan Islam di bawah "Akta Perbankan Islam 1983" di Malaysia, selepas Bank Islam.
Bank Muamalat memulakan operasinya pada 1 Oktober 1999 dan merupakan gabungan aset dan liabiliti bahagian perbankan Islam daripada Bank Bumiputra Malaysia BerhadBank of Commerce (M) Berhad dan BBMB KewanganKhazanah Nasional Berhad memegang 70% daripada sahamsyarikat, manakala 30% lagi dipegang oleh Commerce Asset-Holdings Berhad.
Pada pertengahan Ogos 2012, diketahui bahawa DRB Hicom memegang 70% saham di dalam bank manakala Khazanah Nasional Berhadmemegang selebihnya dan Bank Affin dibenarkan oleh Bank Negara Malaysia untuk berbincang dengan pemilik bank ini mengenai penggabungan bank ini dengan Bank Affin.[1]




HONG LEONG BANK



LATAR BELAKANG : Hong Leong Bank telah diasaskan oleh En. Lam Ji Chiew dan telah memulakan operasinya pada tahun 1905 di KuchingSarawak di bawah namaKwong Lee Mortgage & Remittance Company. Syarikat ini memberikan pinjaman terhadap keselamatan komoditi eksport seperti lada hitamgetahdan produk-produk tempatan yang lain. Ia juga memberikan perkhidmatan wang kepada Chinese seberang laut kepada keluarga mereka di kawasan tenggara China.

On 6 May 2011, Hong Leong Bank telah mengumumkan bahawa mereka telah mengumumkan bahawa ia telah melengkapkan pemilikan terhadap aset-aset dan liabliti EON Capital Bhd., menjadikan EON Bank sebahagian daripada Hong Leong Bank Group.[1



SOUTHERN BANK




LATAR BELAKANG:Southern Bank merupakan sebuah bank yang di Malaysia dan peminjam kesembilan terbesar semasa menjadi salah satu dari sepuluh bank tunjang di Malaysia.
Pada tahun 2006 bank ini dibeli oleh Bumiputra-Commerce Holdings (BCHB). BCHB bercadang menyahsenaraikan bank ini dari senarai awam beserta dengan Bumiputra-Commerce dan CIMB(bahagian bank pelaburan). Oleh itu ketiga-tiga bank ini digabungkan sebagai sebuah bank sejagat dan dinamakan semula sebagai CIMB Bank.
Sebelum itu, bank ini turut dimiliki oleh OCBC Bank Singapura dengan pegangan sebanyak 3.3 %. Temasek Holdings memegang bank Malaysia ini secara langsung sebanyak 4.36 %, manakala gabungan unit lain di dalam kumpulan Temasek memiliki 3.22 %.




CITI BANK








LATAR BELAKANG:Citibank Berhad ialah cawangan Citibank, bank Amerika Syarikat, yang ada di Malaysia. Syarikat ini ditubuhkan pada 1959 dan syarikat ini disenaraikan dalam Bursa Saham Kuala Lumpur pada tahun 1994.[1]
Ibu pejabat Citibank Berhad terletak di Jalan AmpangKuala Lumpur. Sebelumnya, ibu pejabat Citibank Berhad terletak di Medan Pasar, berhampiran dengan Pasar Seni Kuala Lumpur


    BUMIPUTRA-COMMERCE HOLDINGS (CIMB)



LATAR BELAKANG :Bumiputra-Commerce Holdings Berhad (BCHB) (dahulu dikenali sebagai Commerce Asset-Holdings Berhad) adakah bahagian disenaraikan untukKumpulan CIMB, kumpulan perkhidmatan kewangan Malaysia kedua terbesar. Ia telah disenaraikan dalam Papan Utama Bursa Malaysia, bursa saham negara semenjak 1987. Seperti pada 11 Mac 2009, BCHB adalah syarikat terbesar keenam dalam Bursa Malaysia dengan modal pasaran RM21.7 bilion.
BCHB telah melalui satu proses penstrukturan semula dalaman, yang telah menghasilkan dalam perubahan syarikat. Dahulunya operasi entitinya dalam pelbagai sektor perkhidmatan kewangan dikendalikan sebahagian besar pada satu asas sendiri. Bagaimanapun, sejak lewat 2004, ia bermula untuk mengukuhkan semua operasinya di bawah Kumpulan CIMB, untuk membentuk sebuah bank universal ditunjangi oleh CIMB, bank pelaburan terbesar Asia Tenggara.

Kumpulan CIMB adakah penyedia perkhidmatan kewangan Malaysia kedua terbesar dan satu daripada kumpulan perbankan sejagat utama Asia Tenggara. Ia menawarkan perbankan pengguna, perbankan pelaburan, perbankan Islam, pengurusan aset dan produk dan perkhidmatan insurans. Beribu pejabat di Kuala Lumpur, pejabat rantau utamanya terletak di Singapura, Indonesia dan Thailand. Ia mengoperasi perniagaannya terus tiga jenama entiti utama, CIMB Bank, CIMB Investment Bank dan CIMB Islamic. Kumpulan CIMB adalah juga pemegang saham majoriti bagi PT CIMB Bank Niaga Tbk di Indonesia. BCHB mempunyai sejumlah kekuatan kakitangan lebih daripada 36,000 terletak dalam pejabatnya di 11 buah negara. Bersama mereka berkhidmat hampir 7 juta orang pelanggan.[1]




PUBLIC BANK BERHAD

LATAR BELAKANG :Public Bank (MYX1295) adalah sebuah bank berpusat di Malaysia. perniagaan Public Bank Group menamatkan tahun kewangan 2005 dengan satu not tinggi dengan RM111.6 bilion dalam aset, RM68.1 bilion pinjaman dan RM84.1 bilion dalam deposit. Dalam soal saiz kunci kira-kira, Public Bank Group adalah kumpulan perbankan ketiga terbesar di Malaysia dengan kira-kira US$ 41.76 bilion dalam jumlah aset di Malaysia dengan nisbah pinjaman tidak berbayar yang terendah.
Kini, Public Bank mempunyai 243 cawangan tempatan dan 3 cawangan luar negara iaitu, cawangan Hong Kong, cawangan Colombo, Sri Lanka dan cawangan Vientian, Lao PDR.




SEJARAH:Public Bank pada masa ini adalah bank domestik terbesar di Malaysia dalam wang pemegang saham. Ia menumpukan dalam pelanggan runcit dan untuk perusahaan saiz kecil ke sederhana. Bank ini diasas pada 6 April 1967 oleh Teh Hong Piow, yang kemudian menjadi pengurus besar Malayan Banking. Bank ini disenaraikan dalam Bursa Saham Malaysia pada 1967

RHB BANK BERHAD







LATAR BELAKANG:RHB Bank Berhad (dikenali juga sebagai Rashid Hussein Bank) adalah sebuah bank yang berpengkalan di Kuala LumpurMalaysia. Ia mengkhusus di dalam perbankan perdagangan, korporat, perbankan pelaburan dan perkhidmatan perbankan antarabangsa. Bank ini dibentuk setelah suatu percantuman di antara Kwong Yik Bank dan DCB Bank (Development and Commercial Bank, dikenali juga sebagai D&C Bank), pada Julai 1, 1997, dan kemudiannya Sime Bank dan Bank Utama. Pada Mac 9, 2007, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mendapat kawalan terhadap bank tersebut, setalah memenangi satu bidaan terhadap EON Capital dan satu konsortium yang dipimpin oleh Kuwait Finance House.[1]RHB Bank adalah merupakan sebahagian daripada sebuah konglomerat kewangan, RHB Capital Berhad.
RHB Bank merupakan bank ketiga terbesar di Malaysia, dengan 200 pejabat di Malaysia dan seluruh wilayah itu (sehingga 2002). Bank ini juga dinamakan sebagai "Bank Domestik Terbaik/Best Domestic Bank" oleh kedua-dua Finance Asia dan Euromoney pada tahun 1997.
Asalnya, RHB Bank (Swift Code:RHBBMYKLXXX) juga biasa dikenali sebagai Sime Darby Bank dan sebelulm itu adalah United Malayan Banking Corporation, sebuah bank yang dikaitkan dengan UMNO. RHB Bank mengkhusu di dalam perbankan pelanggan dengan entiti-entiti lain seperti RHB Islamic Bank,Delta Finance kepada namanya. RHB Bank bank perdagangan yang bertumpu kepada pinjaman industri dan kommersial di Singapura, di sebalik ia selayaknya menjadi bank penuh.
Produk-produk lain termasuklah debit mastercard i-Cash dan i-Connect bersama-sama dengan elektronik debit mastercard SenQ.


BANK ISLAM MALAYSIA



LATAR BELAKANG :Bank Islam Malaysia Berhad (MYXBIMB) (tulisan Jawi : بڠك اسلام مليسيا برحد) mula beroperasi sebagai bank Islam pertama Malaysia pada tarikh 1 Julai 1983. Bank Islam ditubuhkan pada mulanya untuk memberi alternatif kepada rakyat Muslim di negara ini menggunakan perbankan berlandaskan Syariah.
Ditubuh dengan modal disahkan sebanyak RM500 juta dan modal berbayar berjumlah RM80 juta, dana pemegang saham Bank Islam melonjak kepada RM 2.5 bilion pada Disember 2010, suatu bukti kejayaan pelan pertumbuhan jangka panjangnya.[1]
Disenaraikan di papan Bursa Saham Kuala Lumpur pada 17 Januari 1992, Bank Islam telah berkembang sebagai sebuah institusi kewangan yang disegani di negara ini. Dengan 89 buah cawangan di seluruh negara, bank ini menawarkan 50 pelbagai produk dan perkhidmatan perbankan Islam yang inovatif dan canggih, setanding dengan yang ditawarkan oleh perbankan konvensional.


ARAB MALAYSIA BANK

LATAR BELAKANG: Al-Rajhi Bank (bahasa Arab: مصرف الراجحي, Masref Al-Rajhi) (dikenali sebagai Al Rajhi Banking and Investment Corporation sehingga pertukaran nama pada 23 Februari 2006[1]) adalah syarikat perbankan Islam terbesar di dunia, dan juga satu pelabur utama dalam persada niagaArab Saudi. Al-Rajhi merupakan antara syarikat saham berusahasama terbesar dalam negara tersebut, dengan modal berbayar berjumlah SR 6.75 bilion. Ibu Pejabatnya terletak di Riyadh dan terdapat enam Pejabat Serantau.
Al Rajhi Bank telah di lancarkan di Malaysia pada tahun 2007 oleh Dato' Seri Abdullah bin Ahmad Badawi. Cawangan pertama dan juga merupakan cawangan utama Al Rajhi Bank Malaysia terletak di Wisma Selangor Dredging, Jalan Ampang Kuala Lumpur. Terdapat juga lebih 10 cawangan lain di sekitar lembah kelang dan beberapa lagi di bandar-bandar utama seluruh Malaysia antaranya di Kota Bharu, Johor Bahru, Kuching dan Pulau Pinang. Selain boleh mempunyai akaun simpanan, antara kemudahan yang di sediakan olah Al Rajhi Bank di Malaysia kepada pelanggan-pelangan adalah seperti Pembiayaan Peribadi-i, Pembiayaan Perumahan-i, Kad Debit, Charge Card dan juga Kad Al-Musafir untuk memudahkan urusan kewangan semasa mengerjakan haji dan umrah khususnya.

No comments: